اصلاح نحوه تهویه هوای مورد نیاز مرغداری ها در جهت کاهش مصرف سوخت

چکیده:

یکی از فاکتورهای مهم و هزینه­ بر در صنعت مرغداری، سوخت فسیلی و انرژی مصرفی برق می­ باشد. درواقع تهویه یکی از عوامل بسیار مهم در مصرف سوخت و انرژی است، میزان تهویه کافی و لازم برای پرورش طیور در سنین مختلف با توجه به نیاز آن­ها و با در نظر­گرفتن وزن مرغ زنده تعیین می گردد. در این پژوهش با مدیریت صحیح تهویه که شامل ارائه روشی برای باز بودن تعداد مشخصی از پنجره ­های ورودی هوا است، میزان قابل توجه ­ای از مصرف سوخت کاهش می­یابد. استفاده از این روش در فصول سرد سال باعث کاهش 5 الی 80 درصدی مصرف سوخت با توجه به گستره دماهای مختلف محیط شده است. همچنین این روش برای مرغداری ­هایی که از سوخت گازوئیل برای گرمایش استفاده می­ کنند موجب صرفه جویی 2500 لیتر گازوئیل به طور میانگین در یک سال خواهد­شد. برای فصول گرم نیز به منظور کاهش هزینه­ های سرمایش استفاده از تمام طرفیت دریچه­ های ورودی توصیه شده­است.

مقدمه:

پرندگان موجودات هوازی می­ باشند. این بدان معناست که برای شکستن ملکول­ های آلی در خوراک و استخراج انرژی موجود در خوراک، نیازمند اکسیژن کافی می­ باشند. بنابراین تامین هوای تازه به منظور تامین اکسیژن مورد نیاز مرغ­ ها یکی از اهداف مهم تهویه در مرغداری می­ باشد، یکی دیگر از اهداف مهم تهویه در مرغداری، خارج کردن گاز­های مضر به ویژه دی­اکسید کربن و آمونیاک می ­باشد. درصد گاز آمونیاک موجود در هوای آزاد بسیار اندک است، در حالی که درون سالن­ های مرغداری میزان گاز آمونیاک قابل ملاحظه­ ای به وسیله تجزیه فضولات مرغ ­ها تولید می­ شود. افزایش گاز آمونیاک سبب آسیب زدن به گله و کاهش عملکرد پرندگان می­ شود. به همین دلیل سال­هاست که تهویه مرغداری­ ها به منظور سالم نگه­ داشتن هوای درون سالن مورد توجه قرار گفته­ است. در بیشتر سالن­ های مرغداری از فن هایی که در خروجی سالن نصب می­ شوند برای خارج کردن هوای آلوده و رطوبت هوا استفاده می­ شود و درنتیجه باعث به وجود آمدن فشار منفی و ورود هوای تازه به سالن خواهد شد. نکته قابل توجه در تهویه مرغداری­ ها مصرف بالای انرژی به منظور رساندن دمای هوای تازه وارد شده به مرغداری به دمای مطلوب سالن است که موجب صرف میزان زیادی انرژی می­ شود.

 

کلیات پژوهش: 

محققان و پژوهشگران زیادی با هدف بهینه سازی میزان هوای ورودی به سالن ­های مرغداری، نحوه ­ی قرارگیری دریچه­های هوا را بر اساس طول عمر جوجه­ ها پیشنهاد داده­ اند، که میزان اتلاف انرژی را به حداقل خود برسد. میزان گرمای مورد نیاز به منظور گرمایش سالن مرغداری وابسته به دمای محیط، حجم هوای ورودی به سالن، دمای مورد نیاز سالن و عمر جوجه ها است. گرمای بدن جوجه­ ها خود مقداری سبب افزایش دمای سالن می­ شود و یک منبع گرمایی است که در فصل سرد سال و در زمان­ هایی که سالن نیاز به گرمایش دارد می­ توان با صرف انرژی کمتر توسط سیستم گرمایشی دمای مورد نیاز سالن را تأمین نمود. افزایش دمای سالن به وسیله دمای بدن جوجه­ ها به سن جوجه­ ها مرتبط است؛ یعنی اینکه هر چه عمر جوجه­ ها بیشتر شود و جوجه­ ها بزرگتر شوند گرمای حاصل از بدن آن­ها نیز افزایش و درنتیجه سبب افزایش بیشتر دمای سالن مرغداری خواهد شد. پژوهشگران معتقدند اگر برای تأمین هوای مورد نیاز سالن مرغداری همواره تمام دریچه ­های ورودی باز باشند و حجم هوای ورودی به سالن بیش از هوای مورد نیاز جوجه ها باشد آنگاه برای افزایش دمای این حجم اضافی هوا، نیاز به مصرف سوخت بیشتر خواهد بود و در نتیجه بازده کاهش می­ یابد. بنابراین با مدیریت صحیح میزان هوای مورد نیاز سالن مرغداری­ها و استفاده از سیستم گرمایش کارآمد می­توان میزان مصرف انرژی را به حداقل رساند. پژوهشگران در صنعت مرغداری با محاسبه هوای مورد نیاز سالن بر حسب طول عمر جوجه­ ها  تعداد پنجره (دریچه) مورد نیاز برای این هوا را تعیین کرد. در واقع بهینه کردن تعداد پنجره­ های باز سبب کاهش 7% سوخت مصرفی شده است. علاوه براین هرچه دمای محیط به دمای مورد نیاز سالن نزدیک­تر باشد میزان صرفه­ جویی در سوخت بیش­تر خواهد بود.

نتیجه ­گیری:

هدف این پژوهش، بررسی روش ­هایی ساده جهت کاهش مصرف سوخت در سالن های مرغداری است. نتایج نشان داده است که اگر دمای هوای محیط کمتر از دمای آسایش جوجه­ ها باشد استفاده از پنجره­ های محدودتر  سبب کاهش قابل توجه مصرف سوخت 43/0 لیتر گازوئیل در هر ساعت خواهد شد. اما اگر دمای محیط بالاتر از دمای مورد نیاز جوجه­ها باشد باز بودن تمامی پنجره­ ها می­ تواند موجب کاهش نیاز سرمایشی سالن مرغداری شود و درنتیجه مصرف سوخت نیز کاهش می­ یابد. در این بین نیز افزایش سن جوجه نیز در ایجاد گرما در سالن تاثیر­گذار است و خود به عنوان یک منبع گرمایی عمل می­ کند و برای فصول سرد و در زمان­ هایی که دمای محیط کمتر از دمای سالن است موجب کاهش مصرف سوخت می­ شود.